Sorg hos järnvägsoperatören efter dödsolyckan

"Mig veterligen första dödsolyckan i företaget"

Publicerad Senast uppdaterad

Väröbacka/Göteborg. Det råder förstämning på järnvägsoperatören Hector Rail idag. Igår avled en man i 45-årsåldern efter att vid 13-tiden ha blivit fastklämd mellan ett timmertåg och en lastbil.

– Vi är inget jättestort företag. Mannen utgick i sitt arbete från en åkstation i Göteborg där ett 40-tal personer arbetar. Det är många som vet vem han är, säger Claes Scheibe, vd på Hector Rail.

En halvtimme efter olyckan startade Hector Rail sin interna krisgrupp.

– Man kommer närmast i chock och så är det för alla. Vi är otroligt berörda av det som har hänt. Samtidigt gäller det att vara professionella. Vi har ganska många formalia krav och jobbar med mycket myndighetsstyrning. Det handlar om att rapportera till Transportstyrelsen, haverikommission och så vidare, säger Claes Scheibe.

Relativt snart stod det klart att det handlade om en riktigt allvarlig olycka.

Mannen som förolyckades är en erfaren förare.

– Vi har ungefär 250 förare sammanlagt i organisationen och han tillhör en av dem som har kört i flera år.

Det är en känslig situation, menar Claes Scheibe.

– Vi har inte ens gått ut med namnet internt även om många redan vet, av respekt för anhöriga och så vidare. Vi vill inte att det ska komma från oss, det får snarare komma från polisen. Samtidigt blir det en lite konstig situation. Vi har satt ut kondoleansböcker på vårat kontor och tänt ljus. Men vi vill ändå sköta det professionellt.

Mitt i allt snurrar tankarna på vad som egentligen hände där på industriområdet i Värö.

– Det är klart att det hoppar från känslor till funderingar om vad som har hänt. Vi försöker att avvakta polisens och Haverikommissionens arbete. Vi gör inget aktivt arbete i nuläget i och med att vi inte är med och utreder.

Det som har kommit fram är att det har varit en ganska kraftig krock mellan Hectors Rails tåg och en större timmerlastbil.

– Men jag vill inte peka finger åt något håll. Det har hänt på ett industriområde så det finns hastighetsbegränsningar. Generellt gäller att alla annan trafik ska väja för järnväg, det kan man i alla fall konstatera.

Enligt Claes Scheibe är det den första dödsolyckan i företaget sedan starten 2004.

– Det är så klart extra tungt idag, säger han.

Powered by Labrador CMS